اصطلاحات بازار بورس

اصطلاحات کلیدی بازار بورس – قسمت اول

آشنایی با برخی از اصطلاحات بازار بورس: (قسمت اول)

بورس ( بها بازار-Bourse  ) : بازاری عمومی با قوانین و مقررا ت خاص جهت خرید و فروش پول، کالا و اسناد مالی و تجاری می باشد، جالب است بدانید این کلمه در زبان فرانسه به معنای  “کیف پول” است.

سازمان بورس و اوراق بهادار : یک مؤسسه عمومی غیردولتی دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل است که با هدف نظارت بر بورس ها در سال 1384 تأسیس گردید این سازمان که تحت نظارت شورای عالی بورس فعالیت میکند از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق‌پذیرش شرکت‌ها در بورس‌ها و دیگر درآمدها اداره می‌شود.

بورس اوراق بهادار : بازاری متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار (دارایی های مالی) در آن توسط کارگزاران یا معامله‌گران طبق قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می‌شود .

فرابورس: یکی از ارکان بازار سرمایه به‌شمار می‌رود که به منظور توسعه بازارها و ابزارهای مالی و پوشش خلاء های ناشی از نداشتن دسترسی بخش عمده‌ای از صاحبان صنایع به بازار سرمایه تشکیل شده‌است. به بیان دیگر، در فرابورس سهام شركت‌هايي كه بنا به دلايلي موفق به پذيرش در بورس اوراق بهادار نمي‌شوند، مورد داد و ستد قرار مي‌گيرد.

بورس کالا : بازاری که در آن انواع کالا ها (دارایی های واقعی) مانند محصولات پتروشیمی، انواع فلزات، محصولات کشاورزی و… بصورت نقد، سلف، معاملات ابزارهای مشتقه بویژه قراردادهای آتی خرید و فروش می شوند.

بورس انرژی : بازاری که در آن، حامل‌هاي انرژي با محوريت برق، به‌عنوان يكي از مهم‌ترين حامل‌هاي انرژي، خريد و فروش می شود.

بورس ارز : بازاری که در آن پول رایج کشورها خرید و فروش می شود.

سهم : سرمايه يک شرکت به قسمتهاي مساوي تقسيم مي‌شود که به هر يک از اين قسمت‌ها يک سهم گفته مي‌شود و در واقع نشان دهنده مالکیت فرد (حقیقی یا حقوقی)، در آن شرکت به نسبت سهمی که دارد می باشد.
شرکت کارگزاری : شرکت کارگزاری یا به‌اختصار کارگزار، یک مؤسسه مالی است، که با مجوز سازمان بورس و براساس قوانين و مقررات مربوط خرید و فروش اوراق بهادار، توسط آنان صورت می‌گیرد. کارگزاری‌ها در این خرید و فروش‌ها، به نمایندگی از خریداران یا فروشندگان سهام، معامله انجام می‌دهند و در ازای آن، کارمزد یا حق کارگزاری دریافت می‌کنند.

  • شعبه : كارگزاري از طريق واحدي كه “شعبه ” نام دارد به ارائه خدمات به سرمايه‌گذاران مي‌پردازد. اين شعبه در شهري واقع شده است كه سازمان بورس در آن شهر تالار دارد. تالارهاي اختصاصي ” كارگزار” نيز شعبه تلقي مي‌شود.
  • نمایندگی : چنانچه كارگزاري از طريق واحد خود در شهري كه سازمان بورس در آن شهر تالار ندارد به ارائه خدمات به سرمايه‌گذاران بپردازد اين واحد كارگزاري نمايندگي به حساب مي‌آيد. تالارهاي اختصاصي ” كارگزار ” كه در آنها معامله انجام نمي‌شود، و سفارش‌هاي دريافتي از آن‌ شهر براي “شعبه ” ارسال مي‌شود، نيز ” نمايندگي ” تلقي مي‌شود.

تأسیس شرکت کارگزاری یا اشتغال در آن‌ها، مستلزم پذیرفته شدن در آزمون‌های کارگزاری است. هر كارگزار بايد مبلغي به عنوان عضو به سازمان بورس پرداخت كند كه به عنوان حق عضويت از آن ياد مي‌شود. كارگزاران بورس بايد براي دريافت خدمات و تسهيلات از سازمان بورس براي انجام معاملات اوراق بهادار به سازمان كارمزد پرداخت كنند كه در واقع اين كارمزد هزينه استقاده از تسهيلات و خدمات ناميده مي‌شود.

خدمات كارگزاري: 

كارگزار مي‌تواند عمليات زير را انجام دهد:
الف) سرمايه‌گذاري و خدمات كارگزاري:

خريد و فروش اوراق بهادار پذيرفته‌شده در بورس  به‌نمايندگي از طرف اشخاص و يا به حساب خود

پذيره‌نويسي اوراق بهادار پذيرفته‌شده در بورس،

اداره امور سرمايه‌گذاري‌ها به نمايندگي از طرف اشخاص

و بازارگرداني اوراق بهادار

ب) خدمات مالي :

ارائه مشاوره و راهنمايي به شركت‌ها به‌منظور نحوه عرضه سهام آنها براي فروش در بورس

راهنمايي شركت‌ها درمورد روش‌هاي افزايش سرمايه و نحوه عرضه‌ سهام و ساير اوراق بهادار براي فروش در بورس

انجام بررسي‌هاي مالي، اقتصادي، سرمايه‌گذاري

ارائة خدمات و نظرات مشورتي به سرمايه‌گذاران

ج)خدمات آموزشی :

ارائه آموزش های لازم به سهامداران جهت ورود موفق به بازار بورس

Tags: No tags

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند